تمدید کارت بازرگانی به معنای تمدید مجوز واردات و صادرات کالا است. برای تمدید کارت بازرگانی باید 60 روز قبل از انقضای آن، اقدام کنید. برای تمدید کارت بازرگانی، می‌توانید از سامانه جامع تجارت ایران استفاده کنید. در صورتی که بدون داشتن کارت بازرگانی برای انجام امور گفته شده اقدام کنید، شما از نظر قانون مجرم هستید.

این کارت اختصاصی است و برای هر فرد جداگانه صادر می‌شود. در صورتی که کارت بازرگانی ندارید، باید مدارک تان را آماده کرده و سپس به سامانه جامع تجارت ایران مراجعه نمایید.

کارت بازرگانی 5 ساله

برای تمدید و اخذ کارت بازرگانی 5 ساله کافیست که پروانه بهره برداری از وزارت صنعت معدن و تجارت داشته باشید.

کلیه اشخاص و شرکتهایی که پروانه بهره برداری، کارت شناسایی کارگاه و یا گواهی فعالیت صنعتی معتبر از یکی از وزارتخانه های تولیدی داشته باشند می توانند برای صدور و یا تمدید کارت بازرگانی با اعتبار بیش از یکسال تا پنج سال در خواست بدهند.

تمدید کارت بازرگانی قدیمی

برای تمدید کارت بازرگانی قدیمی، می‌توانید به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند مراجعه کنید. برای تمدید کارت بازرگانی، ابتدا باید اظهارنامه ثبتی و گواهی پلمپ دفاتر را از طریق اداره کل ثبت شرکت‌های محل مراجعه به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یا اتاق تعاون مرکز استان محل فعالیت بر حسب مورد تقاضا دریافت کنید. سپس مراجعه به اداره کل بازرگانی استان مربوطه جهت تکمیل پرونده و امضا کارت در اتاق مربوط جهت تایید نهایی برای صدور کارت بازرگانی لازم است.

چقدر زمان برای تمدید کارت بازرگانی داده می‌شود

مهلت تمدید کارت بازرگانی برای هر کسی که دارای این کارت است، متفاوت است. بسته به این که اعتبار کارت بازرگانی شما چند ساله است، مهلت تمدید کارت بازرگانی متفاوت خواهد بود. قبل از این که تاریخ اعتبار کارت بازرگانی تان تمام شود، باید مدارک لازم را آماده کرده و برای تمدید آن اقدام نمایید.

طبق گواهی موضوع ماده 186، برای صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب، باید از اداره امور مالیاتی یک گواهی مبنی بر پرداخت بدهی مالیاتی تان داشته باشید اخذ این گواهی بین 3 روز تا یک هفته زمان می برد.

در صورتی که به صادرات و واردات مشغول هستید و به عنوان مثال تاریخ انقضای کارت بازرگانی تان تمام شده است، هر گونه فعالیت حتی غیر عمد با آن می‌تواند شما را مشمول دعاوی مربوط به کارت بازرگانی کرده و برایتان دردسر درست کند.

نمونه کارت بازرگانی به شکل زیر است

تمدید کارت بازرگانی

برای تمدید کارت بازرگانی، باید مدارک لازم را ارائه کنید. یکی از مهم‌ترین مدارکی که برای تمدید کارت بازرگانی باید ارائه دهید، مفاصاحساب مالیاتی است. همچنین باید اصل کارت بازرگانی و دو کپی از آن را نیز ارائه دهید.

مدارک لازم برای تمدید کارت بازرگانی برای افراد حقیقی شامل موارد ذیل می‌شود:

یک قطعه عکس متقاضی

گواهی سوء پیشینه

مدارک احراز هویت متقاضی

تصویر امضای متقاضی

اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی

سند مالکیت محل فعالیت که دارای کد رهگیری و هولوگرام باشد

سند اجاره‌نامه‌ی محل فعالیت که دارای کد رهگیری و هولوگرام باشد

مدارک لازم برای تمدید کارت بازرگانی برای افراد حقوقی شامل موارد ذیل می‌شود:

اصل کارت بازرگانی و دو کپی از آن

گواهی سوء پیشینه

مدارک احراز هویت مدیران و صاحبان شرکت

تصویر امضای مدیران و صاحبان شرکت

اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی مدیران و صاحبان شرکت

سند مالکیت محل فعالیت که دارای کد رهگیری و هولوگرام باشد

سند اجاره‌نامه‌ی محل فعالیت که دارای کد رهگیری و هولوگرام باشد

در صورتی که به صادرات و واردات مشغول هستید و به عنوان مثال تاریخ انقضای کارت بازرگانی تان تمام شده است، هر گونه فعالیت حتی غیر عمد با آن می‌تواند شما را مشمول دعاوی مربوط به کارت بازرگانی کرده و برایتان دردسر درست کند.

مراحل تمدید کارت بازرگانی

    ابتدا باید به آدرس ntsw.ir رفته و گزینه ورود به سامانه را بزنید.

    اگر از قبل در این سایت ثبت نام ننموده اید ابتدا باید ثبت نام کنید.

    پس از آن گزینه بارگذاری صلاحیت را انتخاب نمایید.

    اکنون روی گزینه درخواست تمدید کارت بازرگانی کلیک نمایید.

   اطلاعات لازم را تکمیل کرده و مدارک را هم بارگذاری کنید. اطلاعاتی که از شما خواسته می شود عبارت است از: نام و نام خانوادگی، کد پستی، کد ملی، شماره موبایل، اطلاعات کارتی که اعتبارش گذشته است، اطلاعات مربوط به حساب جاری و چک صیادی و برخی موادر احتمالی و مشابه دیگر.

  پس از این که مراحل قبلی را پشت سر گذاشتید کارشناسان اتاق بازرگانی درخواست شما را بررسی می کنند.

   پس از گذراندن مراحل قبلی باید به آدرس cscs.chambertrust.ir رفته و درخواست تمدید کارت بازرگانی را ثبت نمایید. برای این کار ابتدا باید از طریق نام کاربری و رمز عبور وارد سایت شوید.

گواهی تمدید کارت بازرگانی

برای دریافت گواهی پرداخت بدهی مالیاتی، می‌توانید از سامانه جامع تجارت ایران استفاده کنید. همچنین، می‌توانید به سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی [tax.gov.ir](https://tax.gov.ir/) مراجعه کرده و از قسمت “درگاه ملی خدمات الکترونیک”، به درخواست گواهی پرداخت بدهی مالیاتی بپردازید.

سامانه تمدید کارت بازرگانی

در این زمینه دو سامانه توسط وزارت صنعت، معدن وتجارت و اتاق بازرگانی ایجاد شده است. هدف از ایجاد این سامانه ها ارائه خدمات کامل الکترونیکی برای صدور و تمدید کارت بازرگانی می باشد.سامانه های گفته شده عبارت است از:

    آدرس ntsw.ir مربوط به سامانه جامع تجارت ایران

    آدرس cscs.chambertrust.ir مربوط به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند

تمامی کاربران ایرانی و خارجی می توانند از این سامانه ها استفاده کنند.

    متقاضیان برای تمدید کارت بازرگانی ابتدا باید به سامانه جامع تجارت ایران وارد شده و درخواست شان را ثبت نمایند. پس از آن شما می توانید از طریق سامانه یکپارچگی کارت بازرگانی درخواست خود را پیگیری نمایید. این سامانه به صورت انحصاری خدمات صدور و تمدید کارت بازرگانی را انجام می دهد.

    از دیگر امکاناتی که سامانه جامع تجارت ایران یا همان سامانه تمدید کارت بازرگانی در اختیار شما قرار می دهد عبارتند از: استعلام شناسه برای کالاهای مختلف، امکانات فیلم های آموزیش، مستندات لازم، سوالات متداول در زمینه های مربوطه و غیره.

مزایای کارت بازرگانی

داشتن کارت بازرگانی برای تجار و شرکت‌های تجاری مزایای متعددی دارد. در ادامه به مهم‌ترین مزایای کارت بازرگانی اشاره می‌کنیم:

صادرات و واردات کالا

اخذ ویزای تجاری آسان‌تر

امکان واردات از مناطق آزاد تجاری

ثبت سفارش کالا

سهولت در ترخیص و مراحل گمرکی

ارتباط با شرکت‌ها و بازرگانان بین‌المللی

استعلام کارت بازرگانی

برای استعلام کارت بازرگانی، می‌توانید به سایت‌های مختلفی مراجعه کنید. یکی از این سایت‌ها، سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند است که می‌توانید با وارد کردن شماره کارت، شماره ملی دارنده کارت و نوع کارت در قسمت‌های مربوطه و انتخاب دکمه “تایید”، از آخرین وضعیت کارت عضویت / بازرگانی مطلع شوید.

فرم سه در هزار اتاق بازرگانی

فرمول محاسبه یک در هزار و نحوه محاسبه و پرداخت سه در هزار اتاق بازرگانی به منظور تمدید کارت بازرگانی از مبلغ مندرج در برگه درآمد مشمول مالیاتی فرد مالیات دهنده، مقدار سه هزارم از آن به عنوان سهم سه در هزار اتاق بازرگانی محاسبه می شود و دریافت می گردد.

به علاوه چنانچه شرکتها و اشخاص در دوره مالی مربوطه فعالیت تجاری نداشته باشند و حوزه مالیاتی ذیربط ، مراتب عدم فعالیت آنان را تایید کرده باشد، از پرداخت سهم سه در هزار مستثنی خواهند بود .

ملاک محاسبه سه درهزار بر اساس سه درهزار درآمد مشمول مالیات محاسبه می شود و ملاک محاسبه یک درهزار بر اساس یک در هزار فروش کالا و خدمات می باشد. نکته: 60% مبلغ یک در هزار سال 91و 92 بخشوده شده است .

به استناد بند 22 ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم، یک در هزار فروش به عنوان حق عضویت پذیرفته می شود که هزینه قابل قبول می باشد.

اما به استناد بند 7 ماده 148، سه در هزار فروش، هزینه قابل قبولی نبوده و در هنگام ارایه اظهارنامه عملکرد موضوع ماده ۱۱۰ ق م م به عنوان ماخذ درامد مشمول مالیات محاسبه می شود ( توسط پر کننده اظهارنامه) که مبلغ نهایی نیست و ممکن است پس از رسیدگی، این مبلغ که تابع درآمد مشمول مالیات می باشد تغییر کند و کمتر یا بیشتر شود.

نحوه محاسبه سهم اتاق بازرگانی

سهم اتاق بازرگانی، سه هزارم درآمد مشمول مالیات مندرج در برگ تشخیص و یا قطعی مودی بعنوان سهم سه در هزار اتاق محاسبه و اخذ می گردد ضمناً شرکتها و اشخاصی که در دوره مالی مورد نظر فعالیت نداشته و مراتب عدم فعالیت آنان توسط حوزه مالیاتی مربوطه اعلام گردیده باشد از پرداخت سهم سه در هزار معاف خواهند بود .

نحوه محاسبه یک در هزار محاسبه سه درهزار، سه درهزار درآمد مشمول مالیات و مبنای محاسبه یک درهزار، یک در هزار فروش کالا و خدمات می باشد ضمنا 60% مبلغ یک در هزار سال 91و92 بخشوده شده است.

بند 13 در خصوص سهم سه در هزار اتاق بازرگانی به استناد بند 22 ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم یک در هزار فروش که نوعی حق عضویت می باشد هزینه قابل قبول می باشد، اما سه در هزار فروش به استناد بند 7 ماده 148 هزینه قابل قبول نیست و در هنگام ارایه اظهارنامه عملکرد موضوع ماده 110 ق م م به ماخذ درامد مشمول مالیات محاسبه می گردد ( توسط پر کننده اظهارنامه) که مبلغی قطعی نیست و پس از رسیدگی این عدد که تابع درامد مشمول مالیات می باشد ممکن است بیشتر گردد.

سه در هزار یعنی چه

سه هزارم درآمد مشمول مالیات مندرج در برگ تشخیص و یا قطعی مودی بعنوان سهم سه در هزار اتاق محاسبه و اخذ میگردد ضمنا شرکتها و اشخاصی که در دوره مالی مورد نظر فعالیت نداشته و مراتب عدم فعالیت آنان توسط حوزه مالیاتی مربوطه اعلام گردیده باشد از پرداخت سهم سه در هزار معاف خواهند بود.

سامانه پرداخت سه در هزار اتاق بازرگانی همان سازمانی است که کارت بازرگانی را صادر می کند .

لذا در طول مسیر نیاز به مشاوره در مورد صورتجلسه نقل و انتقال سهام هیات مدیره داشتید کارشناسان ثبت نیلگون به صورت 24 ساعته و فوری پاسخگو نیاز شما هستند

09128498210

02188419436

لینک های مرتبط