در این مقاله به بررسی لیست شناسه کالا، لیست شناسه خدمت، دریافت شناسه کالا، دریافت شناسه خدمت، استعلام شناسه کالا، استعلام شناسه خدمت از سامانه مودیان و کد GTIN می پردازیم.

شناسه کالا به مجموعه‌ای از ویژگی‌های ماهیتی کالا اشاره دارد که شامل نام کالا، جنس آن، مدل و نام تجاری آن است. با ثبت بخش‌های توصیفی در سامانه شناسه کالا توسط کاربر یا صاحب کالا، این شناسه به کالای مربوطه اختصاص داده می‌شود. این شناسه یا کد به‌عنوان زبان مشترک و عامل شناسایی کالا در زنجیره تجاری کشور است و موضوعی بسیار مهم در زنجیره تامین محسوب می‌شود.

شناسه کالا می‌تواند شناسه داخلی باشد که به وسیله سامانه شناسه کالا و شناسه خدمت به آن کالای مربوطه یا خدمات اختصاص داده شده است یا شناسه معتبر بین‌المللی مانند شناسه GTIN باشد. در هر صورت، استفاده از این شناسه به عنوان کد شناسایی کالا و خدمت بسیار مهم است و با استعلام آن از طریق سامانه، اطلاعات مربوط به شناسنامه کالا برای شخص استعلام کننده در دسترس قرار می‌گیرد.

شناسه کالا/‌خدمت یک شماره 13 رقمی است که به کالا/‌خدمت تخصیص داده می‌شود. به ازای هر ردیف در صورتحساب الکترونیکی صادره توسط مودیان، درج شناسه کالا/‌خدمت مرتبط الزامی است.
کلیه تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارائه دهندگان خدمت مکلف به دریافت شناسه مذکور از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشند.
کلیه شناسه‌های کالا/‌خدمت تخصیص داده شده از طریق نشانی stuffid.tax.gov.ir قابل دریافت است.

https://tp.tax.gov.ir/counter

نکته GTIN:

شماره کالای تجاری جهانی (GTIN) یک شناسه منحصر به فرد و شناخته شده بین المللی برای یک محصول است.

GTIN

یکی از اصلی‌ترین ارکان صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان، شناسه کالا و خدمات است. بر اساس فراخوان اجباری سازمان مالیاتی، کلیه اشخاص حقوقی به استثنای برخی گروه‌های خاص، از تاریخ اول دی ماه ۱۴۰۱ مشمول ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی شده‌اند

با توجه به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و لزوم ثبت فاکتورها در سامانه مؤدیان مالیاتی، یکی از الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی، دریافت شناسه کالا و خدمات و استفاده از آن است. بر اساس قوانین، مقررات و همچنین توافقات با وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسئول کدگذاری کالا و خدمات کشور، مؤدیان مالیاتی موظفند از طریق روش‌هایی که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود، نسبت به اخذ شناسه کالا و خدمت خود اقدام کرده و از آن در صورتحساب‌های الکترونیکی استفاده نمایند

شناسه کالا و شناسه خدمت چیست؟

یک کد 13 رقمی می باشد که از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت صادر می شود. دریافت این شناسه برای کلیه افرادی که ملزم به ارسال صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند الزامی است.
این کد از دو بخش به صورت عمومی و اختصاصی تشکیل شده است و به عنوان کدهای یکتای متعلق به کالا و خدمات قابل ارائه در کشور (اعم از تولید داخلی و یا وارداتی) تعریف می‌شود. این شناسه در واقع مجموعه‌ای از ویژگی‌های توصیفی کالا یا خدمات است که برای توصیف مشخصات و ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا یا خدمت، تعیین می‌شود.

انواع شناسه کالا و شناسه خدمت:

شناسه کالای عمومی از طریق فایل اکسل stuffid.tax.gov.ir قابل شناسایی است

شناسه کالای اختصاصی از طریق سامانه ntsw.ir قابل پیگیری می باشد

شناسه خدمات عمومی و اختصاصی نیز از طریق سامانه  portal.gs1-ir.org  قابل شناسایی می باشد.

دریافت شناسه کالا سامانه مودیان:

این کد جزو آیتم های مورد نیاز در سامانه مودیان می باشد و تمامی افرادی که مشمول قانون پایانه های فروشگاهی می باشند و ملزم به ارسال صورت حساب های خود به صورت الکترونیکی هستند به آن نیاز دارند . با این حال پروسه ی دریافت شناسه کالا و خدمات سامانه مودیان برای بسیاری از افراد خسته کننده و سردرگم کننده می باشد

توجه به درج شناسه کالا و خدمت در صورتحساب‌هایش الکترونیکی صادره از سوی مودیان، بسیار ضروری است. به دلیل تنوع و گستردگی کالاها و خدمات ارائه شده در کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه‌های مجزایی برای دریافت شناسه کالا و شناسه خدمت به صورت اختصاصی و عمومی معرفی کرده است.همچنین شما می توانید جهت مشاهده ی لیست شناسه کالا و لیست شناسه خدمت از طریق سایت های زیر نیز اقدام کنید که برای مودیان کمی سردرگم کننده می باشد

دریافت شناسه کالا (اعم از عمومی و اختصاصی) از طریق سامانه جامع تجارت انجام می‌شود.

دریافت شناسه خدمت (اعم از اختصاصی و عمومی) از طریق سامانه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران انجام می‌شود.

در طول مسیر نیاز به مشاوره در مورد اخذ موارد فوق کارشناسان ثبت نیلگون به صورت 24 ساعته و فوری پاسخگو نیاز شما هستند.

09128498210

02188419436

اخذ شناسه اختصاصی کالا و خدمت:

زبان مشترک در سامانه‌های اطلاعاتی می باشد، بسیاری از فعالان اقتصادی پیش از این در فرآیندهای تجاری مختلف، از جمله واردات کالا و ثبت آمار تولید، از این شناسه عمومی و اختصاصی کالا استفاده کرده‌اند. شناسه کالای اختصاصی به افرادی که کالا تولید یا وارد می‌کنند اختصاص داده می‌شود و نیازی نیست  فروشندگان و خریداران این کد را تهیه کنند  زیرا کالا از قبل دارای شناسه اختصاصی است. یکی از دلایل استفاده از آن، ردیابی زنجیره تامین کالاها است. با استفاده از شناسه کالا اختصاصی، می‌توان مسیر کالا را از منبع تولید یا واردکننده تا فروشنده نهایی پیگیری کرد و شفافیت بیشتری در خرید و فروش کالا به وجود آورد.

از آنجایی که در گذشته برخی از فعالان اقتصادی، کد خود را از درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir اخذ کرده‌اند، می‌توانند برای صدور صورتحساب الکترونیکی نیز از آن استفاده کنند و نیازی به مراجعه مجدد جهت دریافت شناسه اختصاصی یا عمومی ندارند

مودیانی که دارای صلاحیت تولید کننده/وارد کننده هستند

مودیانی که دارای صلاحیت تولید کننده/وارد کننده نیستند

مراحل دریافت شناسه کالا و شناسه خدمت برای مودیانی که دارای صلاحیت تولید کننده/وارد کننده هستند:

  1. درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس ntsw.ir را باز کنید.
  2. برای ثبت نام در سامانه، اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و نام کاربری و رمز عبور خود را تعیین کنید.
  3. پس از ثبت نام، به صفحه پروفایل خود در سامانه وارد شوید و تمام اطلاعات مورد نیاز را تکمیل کنید.
  4. با توجه به نوع فعالیت خود، نقش تجاری مورد نظر را انتخاب کنید (مانند تولید کننده، وارد کننده و …).
  5. پس از دریافت نقش تجاری، با استفاده از این نقش تجاری، درخواست شناسه کالا را ارسال کنید.
  6. پس از بررسی درخواست، سامانه شناسه کالای مورد نظر را به شما اعلام خواهد کرد.

مودیانی که دارای صلاحیت تولید کننده/وارد کننده نیستند:

در این صورت، مودیان می‌توانند به یکی از شرکت‌های صادرکننده یا واردکننده مجاز در کشور مراجعه کرده و از آن‌ها شناسه کالا یا شناسه خدمت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

 برای اقلام کالایی که در سامانه جامع تجارت معرفی و کدگذاری نشده‌اند، مودیان می‌توانند موقتا از آن به صورت عمومی استفاده کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که استفاده از شناسه کالا عمومی، برای اقلام کالایی که در سامانه جامع تجارت معرفی و کدگذاری نشده‌اند، فقط به صورت موقت مجاز است و مودیان باید در اسرع وقت از بخش “راهنمای درخواست ایجاد سرفصل در سامانه شناسه کالا”، درخواست سرفصل کالایی متناظر با کالای خود را جهت برقراری امکان اخذ شناسه کالا ارسال کنند.

شناسه عمومی کالا چیست؟

سازمان امور مالیاتی جهت تسهیل در روند ارسال الکترونیکی صورت حساب ها برای مودیان این امکان را برای اشخاص فراهم نموده که در صورت عدم دسترسی به شناصه اختصاصی از لیست شناسه عمومی استفاده نمایند. مودیان باید تمام تدابیر لازم برای دریافت شناسه اختصاصی کالا و خدمات خود را به عهده بگیرند، اما در صورتی که به هر دلیلی نتوانند این کار را انجام دهند، می‌توانند در گام اول از شناسه عمومی محصول متناظر خود در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند.

سامانه دریافت لیست شناسه کالا و لیست شناسه خدمت

سامانه مودیان اخذ شناسه کالا و شناسه خدمت
سامانه اخذ لیست شناسه کالا و لیست شناسه خدمت

برای تسهیل در صدور صورتحساب الکترونیکی، سازمان مالیاتی فهرستی از دسته‌های کالایی با عنوان شناسه عمومی کالا ارائه داده است. بنابراین، مودیان مالیاتی می‌توانند در صورت عدم امکان دریافت یا تعیین شناسه اختصاصی کالا، از فهرست یاد شده شناسه عمومی متناظر با کالای خود را انتخاب و در صورتحساب الکترونیکی استفاده کنند

روش دریافت شناسه عمومی کالا و خدمت:

برای استفاده از شناسه عمومی کالا، سازمان مالیاتی فهرستی از دسته‌های کالا و خدمات با شناسه عمومی تعریف کرده است که مودیان می‌توانند از آن استفاده کنند. برای دریافت آخرین فهرست شناسه عمومی، مودیان می‌توانند به درگاه شناسه کالا و شناسه خدمت سازمان مالیاتی به آدرس stuffid.tax.gov.ir مراجعه کنند.

لیست شناسه های عمومی در بخش ارسال فایل سازمان مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov.ir قابل مشاهده و انتخاب است.

شناسه اختصاصی کالا و خدمت چیست؟

قبل از الزامی شدن در ارسال صورتحسابهای الکترونیکی برای سامانه های اطلاعاتی جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد استفاده قرار می گرفت و احتمالاً برخی از فعالان اقتصادی قبلاً برای دریافت آن اقدام کرده‌اند. با این حال، در حال حاضر برای همه مودیان مالیاتی، دریافت شناسه کالای اختصاصی الزامی است. نکته قابل توجه این است که فعالانی که پیشتر این شناسه را دریافت کرده‌اند، می‌توانند از همان شناسه استفاده کنند و نیازی به دریافت دوباره شناسه نیست.

دریافت شناسه خدمت به صورت اختصاصی و عمومی:

مودیان مالیاتی برای دریافت شناسه اختصاصی خدمت می‌توانند به سامانه portal.gs1-ir.org پرتال سامانه اخذ GS1 مراجعه نمایند.

فرآیند دریافت شناسه خدمت به صورت عمومی، بطور کامل شبیه به فرآیند اخذ شناسه اختصاصی خدمت از طریق سامانه اخذ GS1 است. اما تفاوت آن در این است که در اینجا شخص درخواست‌دهنده شناسه خدمت، یک تشکل صنفی است که به نمایندگی از اعضای خود درخواست را ارسال می‌کند.

در فرآیند اخذ شناسه اختصاصی خدمت، فرد مودی به دریافت یا استعلام شناسه خدمت می‌پردازد. اما در فرآیند دریافت شناسه عمومی خدمت، تشکل‌های صنفی مرتبط، به نمایندگی از اعضای خود، درخواست شناسه خدمت عمومی را ارسال می‌کنند تا برای ثبت صورتحساب الکترونیکی، به اعضای خود ارائه شود. این تشکل‌ها شامل انجمن‌ها و اتحادیه‌ها می‌شوند.

چه کسانی باید برای دریافت شناسه اختصاصی کالا اقدام نمایند؟

فعالان اقتصادی که به عنوان تولیدکننده، واردکننده یا فروشنده کالا یا خدمات از سوی سازمان مالیاتی شناخته شده‌اند، باید از طریق سامانه جامع تجارت ایران www.ntsw.ir برای تکمیل اطلاعات مورد نیاز و دریافت شناسه کالای اختصاصی اقدام کنند. باید توجه داشت که اگر فعالان اقتصادی به عنوان تولیدکننده یا واردکننده نباشند، باید به فرد قبلی در زنجیره اقتصادی که از آن‌ها کالا یا خدمات دریافت کرده‌اند مراجعه کرده و در صورت نیاز آن را را دریافت کنند.

نحوه دریافت شناسه کالا و دریافت شناسه خدمت چگونه است؟

اگر مودیان مالیاتی نقش تولید کننده و یا وارد کننده داشته باشند می بایست ابتدا به سامانه www.ntsw.ir مراجعه و ثبت نام نمایند سپس برای شناسه کالا اختصاصی اقدام کنند.

استعلام شناسه کالا، استعلام شناسه خدمت و کد GTIN

برای استعلام شناسه کالا و استعلام شناسه داخلی کالا و GTIN به سایت https://www.ntsw.ir/InformationID.aspx مراجعه کنید.

https://www.ntsw.ir/InformationID.aspx صفحه ورودی استعلام شناسه کالا

برای کالاهایی که شناسه اختصاصی ندارند چگونه باید آن را دریافت کرد؟

در صورتی که برای کالای مورد نظر شما امکان دریافت شناسه کالای اختصاصی وجود ندارد میتوانید به صورت موقت از شناسه کالای عمومی استفاده کنید.

نکته اخر:

اگر فعالین اقتصادی قبلا نسبت به دریافت شناسه خدمت اقدام کرده اند نیازی نیست که مجددا شناسه خدمت دریافت کنند و میتوانند از همان شناسه ای که پیش تر دریافت کرده اند استفاده کنند.

در طول مسیر نیاز به مشاوره در مورد اخذ موارد فوق کارشناسان ثبت نیلگون به صورت 24 ساعته و فوری پاسخگو نیاز شما هستند.

09128498210

02188419436

لینک های مرتبط

ثبت نیلگون راه آسان آینده