در این مقاله نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی آنلاین را تشریح میکنیم.

مفاصا حساب مالیاتی به معنای دریافت برگه تسویه حساب بدهی مالیاتی است. در حقیقت مودیان مالیاتی وظیفه دارد صورت سود و زیان و اظهارنامه مالیاتی را به سازمان مالیات ارائه دهد. بعد از ارائه مدارک لازم توسط مودی و بررسی‌های لازم در سازمان مالیات، مبلغ بدهی مالیاتی اعلام می‌شود.

برای دریافت مفاصاحساب مالیاتی، مودی باید درخواست خود را به صورت کتبی نوشته و خواهان مالیات قطعی خود و همچنین درخواست بخشودگی شود. سپس فرم های مورد نظر را تکمیل نماید. پس از انجام این مراحل و ارسال درخواست مفاصاحساب مالیاتی، مودی منتظر بررسی درخواست و مراحل اداری آن و همچنین اعلام میزان بدهی قطعی می ماند.

دریافت مفاصا حساب مالیاتی آنلاین
نمونه گواهی مفاصا حساب موضوع ماده 235 قانون مالیاتهای مستقیم

مفاصا حساب چیست؟

احتمالاً شما هنگام خرید ملک، ماشین یا موراد بسیار دیگر، این اصطلاح را شنیده باشید. این اصطلاح در لغت به معنای تسویه حساب است. هر چند در مسائل حقوقی و قراردادها هم مفاصا یک برگه است که بر مبنای آن تسویه حساب صورت می‌گیرد.

در معنای دیگر، می‌توان گفت سندی است که تسویه آن وظیفه صاحب درآمد هزینه است. زمانی که قراردادی به اتمام می‌رسد، باید تسویه حساب انجام شود. به این شکل، مسئولیت تسویه حساب با فردی خواهد بود که درآمد هزینه با او بوده است و تقریباً در تمامی قراردادها وجود دارد.

زمانی که قراردادی میان دو طرف به اتمام برسد، زمان تسویه حساب فرامی‌رسد. در این مرحله زمان حسابرسی فرامی‌رسد. به همین علت باید بعد از اتمام قرارداد، حتماً تسویه حساب انجام شود. از دیدگاه حسابداری هم مفاصا حساب، برگه‌ای است که همه جزئیات بستانکاری و بدهکاری در آن گفته شود.

مفاصا حساب مالیاتی

مفاصا حساب مالیاتی به معنای تسویه حساب بدهی مالیاتی است. در حقیقت مودیان مالیاتی وظیفه دارد صورت سود و زیان و اظهارنامه مالیاتی را به سازمان مالیات ارائه دهد. بعد از ارائه مدارک لازم توسط مودی و بررسی‌های لازم در سازمان مالیات، مبلغ بدهی مالیاتی اعلام می‌شود. مودی وظیفه دارد این بدهی را تسویه کند و به همین علت باید صورت‌حساب‌های بدهی‌های خود را دریافت کند. در نظر داشته باشید که تسویه حساب مالیاتی بعد از تأیید صحت مدارک اعلام‌شده انجام می‌شود.

برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی، نخستین کار، تسویه اصل بدهی مالیاتی است. پس از پرداخت باید گواهی آن را به اداره مالیات تحویل دهید و درخواست تسویه حساب مالیاتی دهید. به یاد داشته باشید که این درخواست باید به صورت کتبی باشد و در آن ذکر کنید که خواهان دریافت برگه قطعی مالیات هستید. همچنین درخواست بخشودگی مالیاتی هم نباید فراموش کنید.

مودی مالیاتی تنها 5 روز کاری برای پرداخت بدهی بعد از مشخص کردن میزان بدهی و تأیید صحت اطلاعات، فرصت دارد. به این مسئله در ماده 235 قانون مالیات هم اشاره شده است. برای مفاصا حساب مالیاتی هم مدارکی باید ارائه شود که عبارتند از:

  • ارائه درخواست کتبی تسویه حساب مالیاتی به سازمان مالیات
  • تهیه فرم‌های مربوطه
  • کامل کردن پرونده
  • فرم گواهی موضوع ماده 235 قانون مالیات

اولین اقدام برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو یا سایر موارد ، طرح تقاضای دریافت گواهی مفاصای حساب مالیاتی است . به این منظور ، می توان به یکی از شعب اداره مالیات ، مراجعه نموده و درخواست مفاصای حساب مالیات نمود . در این مرحله ، پرونده مالیاتی مودی ، به اطلاع کارشناس مالیاتی می رسد و خلاصه پرونده مالیاتی مودی ( در خصوص بدهکار بودن یا نبودن وی ) مورد ملاحظه قرار می گیرد .

در صورتی که مودی ، قبلا از طریق سامانه اظهارنامه مالیاتی ، میزان درآمد خود را اعلام نموده و سپس ، قبض مالیاتی خود را پرداخت کرده باشد ، گواهی مفاصای حساب مالیاتی در خصوص عملکرد سالانه مربوط به شخص حقیقی یا شرکت مورد نظر ، صادر و به امضای مسئولان ذی ربط می رسد و متقاضی ، می تواند گواهی مفاصای حساب مالیاتی را دریافت نماید .

سامانه دریافت مفاصا حساب مالیاتی آنلاین

در سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir ، امکانات متعددی در حوزه امور مالیاتی پیش بینی شده است که یکی از مهم ترین این امکانات ، ناظر بر استعلام بدهی مالیاتی و پرداخت آن به صورت آنلاین می باشد که بر خلاف گذشته ، مودیان برای پرداخت مالیات خود ، نیازی به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی را ندارند و استعلام بدهی مالیاتی به صورت آنلاین، این امکان را برای آنها فراهم نموده است که به راحتی، میزان مالیات خود را مشاهده و پرداخت کنند .

اما در خصوص اینکه آیا از طریق این سامانه ، امکان دریافت مفاصا حساب مالیاتی نیز وجود دارد ، باید پاسخ منفی داد . به عبارت دیگر ، در حال حاضر ، سامانه دریافت مفاصا حساب مالیاتی به صورت آنلاین ، مورد پیش بینی قرار نگرفته است و دریافت و صدور مفاصا حساب مالیاتی ، جزء خدمات ارائه شده درگاه ملی خدمات مالیات ، نمی باشد .

بنابراین ، به جای دریافت مفاصای حساب مالیاتی به صورت آنلاین ، مودیان ، می بایست ابتدا ، مالیات خود را از طریق سایت و سامانه سازمان امور مالیاتی ، پرداخت نموده و سپس ، برای اینکه گواهی مفاصای حساب مالیاتی صادر شود ، به صورت حضوری، درخواست خود را به اداره مالیاتی مربوطه ، ارائه نمایند .

دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی، مهر تاییدی بر نداشتن بدهی مالیاتی است

کارشناسان ثبت نیلگون به صورت 24 ساعته و فوری پاسخگو نیاز شما هستند

09128498210

02188419436