گواهی ماده 186 چیست؟

آیین نامه اجرایی ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم برای صدور، تمدید کارت بازرگانی، پروانه بهره برداری، جواز تاسیس و … لازم است. این گواهی دارای اعتبار سه ماه می‌باشد و برای اشخاص حقیقی و حقوقی قابل استفاده است.

در راستای تسهیل و تسریع فرآیند صدور گواهی موصوف و با تدوین و ابلاغ دستورالعمل شماره ۲۰۰/۱۴۰۱/۵۳۰ تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ، از تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۰۱; تمامی مراحل دریافت استعلام گواهی مالیاتی موضوع ماده قانونی یاد شده، تهیه پاسخ و ارسال به مراجع قانونی صدور مجوز کسب یا کار، صرفا به صورت الکترونیکی و حسب مورد از طریق ارتباط مبتنی بر وب سرویس و یا ایجاد امکان ثبت الکترونیکی استعلام از طریق کارپوشه ای مخصوص در پنجره واحد سازمان امور مالیاتی کشور (My.tax.gov.ir) انجام می‌شود. بر این اساس چنانچه مودی، در نظام مالیاتی فاقد بدهی مالیاتی قطعی باشد یا نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت آن اقدام نماید، گواهی مذکور بدون نیاز به مراجعه حضوری وی و به صورت برخط صادر می‌گردد.

سامانه صدور گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم 

گواهی ماده 186 برای کارت بازرگانی

معرفی سامانه صدور گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم govahi186.tax.gov.ir:

ارائه تسهیلات بانکی و یا ارائه خدمات مربوط به تمدید پروانه کسب یا تمدید کارت بازرگانی، از سوی مراجع ذی صلاح، در صورت وجود بدهی قطعی مالیاتی و عدم داشتن گواهی های مذکور در ماده 186 قانون مالیات های مستقیم و تبصره 1 آن، به مودیان و متقاضیان این موارد، ممنوع است.

همچنین، اخذ گواهی های مورد نظر ماده 186 قانون مالیات های مستقیم و ارائه آن ها به بانک، زمان بر بوده و پروسه ارائه تسهیلات یا تمدید کارت بازرگانی یا پروانه کسب را با تاخیر مواجه می نماید. از همین رو، دولت، در راستای تسهیل این روند و کاهش مراجعات حضوری، اقدام به راه اندازی یک سامانه بر خط نموده که کارمندان بانک، می توانند، از بدهی مالیاتی متقاضی، مطلع شوند و درخواست صدور گواهی های ماده 186را برای مودی، ثبت نمایند.

قبل از معرفی سامانه صدور گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم govahi186.tax.gov.ir، ضروی است تا اندکی در خصوص گواهی مطروحه در ماده 186 قانون فوق الذکر، توضیح داده و سپس، به معرفی سامانه صدور آن بپردازیم. این ماده، مقرر می دارد:

صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی، از طرف مراجع صلاحیتدار، منوط به ارائه گواهی، از اداره امور مالیاتی ذیربط، مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده، می‌باشد و در صورت عدم رعایت این حکم، مسئولان امر، نسبت به پرداخت‌ مالیات های مزبور، با مودی، مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

بر اساس ماده فوق الذکر، اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی قطعی مالیاتی، برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی خواستار تمدید پروانه کسب و کار یا کارت بازرگانی، همچنین، اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل متقاضی دریافت تسهیلات بانکی، ضروری است.

و همانطور که در پاراگراف ابتدایی این بخش گفتیم، دولت و سازمان امور مالیاتی، برای کاهش مراجعه حضوری افراد، برای دریافت این گواهی ها و امکان اطلاع بانک ها، به صورت بر خط، از بدهی های مالیاتی افراد، اقدام به راه اندازی یک سامانه اینترنتی، جهت صدور گواهی های ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، نموده اند.

عنوان سامانه مذکور، سامانه صدور گواهی های مالیاتی است که از طریق آدرس govahi186.tax.gov.ir، در اختیار کارمندان بانک، خواهد بود و به آنان، به صورت الکترونیک، ارائه خدمت، خواهد کرد و پس از ثبت درخواست استعلام بدهی مالیاتی مودی، از سوی کارمند بانک در سامانه، ابلاغیه مربوط به استعلامات، برای مودی نیز ارسال خواهد شد و او می تواند از طریق سامانه my.tax.gov.ir، از نتیجه استعلام با خبر شده و در صورت اعتراض، اعتراض نماید.

از جمله امکانات سامانه صدور گواهی های مالیاتی، که مختص کارمندان بانک بوده، علاوه بر دسترسی به دستور العمل ها و بخشنامه های مرتبط با ماده 186 قانون مالیات های مسقیم، صدور گواهی ماده 186 قانون فوق الذکر و تبصره 1 آن، همچنین، استعلام بدهکاران عمده مالیاتی و استعلام بدهکاران مالیاتی، خواهد بود که ارائه این خدمات، در بخش توانمندی های سایت، مورد تصریح، قرار گرفته است.  

آیین نامه اجرایی ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم

تبصره ۱ ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، (اصلاحی 07/02/1371) مقرر می دارد: “اعطای تسهیلات بانکی، به اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل از طرف بانک ها و سایر موسسات اعتباری، منوط به اخذ …. 1- گواهی‌ ‌پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده 2- گواهی اداره امور مالیاتی مربوط، مبنی بر وصول نسخه‌ای از صورت‌ های مالی ارائه شده به بانک ها و سایر موسسات اعتباری”، می باشد.

نحوه ثبت نام در سامانه صدور گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم:

که نحوه ثبت نام در سامانه صدور گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، چگونه است؟

در صفحه ورود به سامانه صدور گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم govahi186.tax.gov.ir یا همان سایت استعلام بدهکاران مالیاتی، صرفا امکان وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وجود دارد و گزینه ثبت نام، در این صفحه، موجود نمی باشد.

ثبت نام کارمندان بانک، در این سامانه، توسط سازمان صلاحیت دار، انجام شده و به آن ها، نام کاربری و رمز عبور، داده می شود که می توانند، با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سامانه شده و در راستای استعلام بدهی بدهکاران مالیاتی یا درخواست صدور گواهی های مورد نظر ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، اقدام کنند.

پاسخ استعلامات بانکی یا درخواست صدور گواهی های صادره مربوط به ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، در my.tax.gov.ir یا همان درگاه ملی خدمات مالیات که به آن سایت استعلام پرونده مالیاتی نیز می گویند، برای مودیان، قابل رویت خواهد بود که نحوه ثبت نام در این سامانه، بدین صورت می باشد که ابتدا مودی، باید، آدرس فوق الذکر را جست و جو نموده تا وارد صفحه ای همانند صفحه زیر شده و بر روی گزینه ثبت نام، کلیک کند.

سامانه صدور گواهی مالیاتی

سپس، اطلاعات مورد نیاز، نظیر شماره همراه، کد ملی و سایر اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و گزینه ثبت نام را انتخاب کند

در این شرایط، ثبت نام فرد، کامل شده و می تواند با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور ارسال شده برای وی، همانند آنچه در قسمت قبلی مقاله توضیح دادیم، وارد سامانه شود و از نتیجه ابلاغیه ها، مطلع گردد.

(سامانه صدور گواهی مالیاتی) نحوه صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی با کد رهگیری در سامانه گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم:

مودی باید، به بانک یا مرجع صالح تمدید کارت بازرگانی یا پروانه کسب، مراجعه کرده و درخواست ارائه تسهیلات یا تمدید کارت بازرگانی یا پروانه کسب را داشته باشد.

سپس، کارمند بانک یا نهاد ذی صلاح برای تمدید پروانه کسب یا کارت بازرگانی، وارد سایت (سامانه صدور گواهی مالیاتی) govahi186.tax.gov.ir شده و درخواست استعلام بدهی مالیاتی و صدور گواهی های ماده 186 قانون مالیات های مستقیم و تبصره یک آن را ثبت می نماید.

در این مرحله، درخواست متقاضی، از سایت استعلام بدهکاران مالیاتی، به کارتابل واحد مالیاتی، ارسال شده و پس از اینکه سازمان مالیاتی، پروونده مودی و وضعیت بدهی او را بررسی کرد، صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی با کد رهگیری را به بانک یا نهاد درخواست کننده استعلام، ارسال نموده و نهاد درخواست کننده، بر اساس وضعیت بدهی مودی، اقدام به ارائه تسهیلات نظیر انواع وام بانکی یا تمدید کارت بازرگانی و یا پروانه کسب خواهد کرد.

نحوه ارائه صورت های مالی در سامانه گواهی ماده 186 برای کارت بازرگانی قانون مالیات های مستقیم:

مستفاد از ماده 2 ضوابط اجرايی تبصره 1 ماده 186 قانون ماليات هاي مستقيم اصلاحی، مصوب 1380/11/27، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، قبل از آنکه به شخص حقوقی یا اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل، اقدام به ارائه تسهیلات نمایند، باید نسخه ای از صورت های مالی اشخاص را که ممهور به مهر بانک است، از طریق سامانه صدور گواهی ماده 186، به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

در مرحله بعد، سازمان، پرونده مودی را بررسی کرده و گواهی های ماده 186 قانون مالیات مستقیم را صادر می نماید. نحوه ارائه صورت های مالی در سامانه گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، همانند آنچه در تیتر قبلی مقاله توضیح داده شد، با ورود کارمند وزارت صنعت معدن و تجارت، به سایت استعلام بدهی مالیاتی یا سامانه صدور گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم govahi186.tax.gov.ir می باشد.

سپس کارمند وزارت صنعت معدن و تجارت باید، تصاویر صورت های مالی مودی را که دارای مهر بانک است، به صورت اسکن شده و با حجم حداکثر 500 کیلو بایت، در سامانه، بارگذاری کرده و برای سازمان امور مالیاتی، ارسال کند و منتظر پاسخ استعلام، از جانب سازمان امور مالیاتی بماند. شایان ذکر است، مودی یا در خواست کننده کارت بازرگانی با ورود به سامانه my.tax.gov.ir، از بخش ابلاغیه ها، می تواند از نتیجه استعلامات، مطلع شود.

(استعلام گواهی ماده 186) استعلام بدهکاران مالیاتی از سامانه گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم:

یکی از امکانات سامانه صدور گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم govahi186.tax.gov.ir که در دسترس کارمندان بانک ها می باشد، استعلام بدهکاران مالیاتی از سامانه گواهی ماده 186 قانون مالیات مستقیم است که با ورود به سایت استعلام بدهکاران مالیاتی، استعلام گواهی ماده 186 امکان پذیر می باشد.

نحوه استعلام بدهی بدهکاران مالیاتی، با ورود به سایت، انتخاب گزینه استعلام بدهی مودی، ارسال درخواست، به سازمان امور مالیاتی و صبر برای پاسخ سازمان امور مالیاتی، در خصوص درخواست استعلام بدهی مالیاتی، می باشد. که در صورت عدم بدهی مالیاتی، صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی با کد رهگیری انجام میشود.

جهت مشاوره با همکاران ما در ثبت نیلگون تماس بگیرید.

09128498210

02188419436

لینک های مرتبط